Livet som pårørende: Find de positive stunder i en svær tid

Jeg savner et intranet på plejehjemmet

Jeg savner et intranet på plejehjemmet

Jeg hører ikke så sjældent forældre til skolebørn brokke sig godmodigt over en overfyldt mailboks i skolernes forældreintra. Men de er også heldige, for de bliver jo grundigt informeret om podernes ve og vel. Jeg kunne godt bruge sådan et intranet, når det gælder informationer om min demens-udfordrede mor på plejehjemmet.

Med andre ord: Jeg  savner et intranet for os pårørende. For med et intranet vil jeg få et langt mere fyldestgørende indtryk af min mors  hverdag.  Og jeg vil vove den påstand, at jeg vil være en bedre rustet og mere nyttig pårørende, hvis jeg også blev en mere informeret pårørende.

Det er egentlig ret enkelt, for det handler om at kommunikere med hinanden.

Hvad har du lavet i dag?

Da mine piger var helt små, kunne vi forældre, når vi kom for at hente de små i vuggestue eller børnehave, læse på en stor tavle, hvordan vores ophav havde haft det på dagen: Der kunne fx stå, at lille Marie var faldet og havde været lidt ked af det, men hun havde spist masser af frokost-hapsere og var blevet glad igen.

Eller der kunne stå, om at puslingen havde taget en to timers lang lur i krybben, spist tre portioner øllebrød og havde leget med helt nye venner den pågældende dag.

LÆS MERE: Kan Momse i virkeligheden genkende mig?

Alt sammen nyttig information om, hvordan ungerne trivedes – og  så havde man i tilgift et udgangspunkt for snakken, når man var hjemme igen og sammen kunne drøfte dagen, der var gået.

Siden kom de i skole. Så blev vi introduceret til forældreintra – med  info om alt fra udflugter, pensum, opgaver, eksaminer, møder eller til holdning til fester og alkohol i de større klasser.

Tavle eller forældreintra? Ja, jeg er sådan set græsk-katolsk. Begge dele handler om at dele vigtig information om de mennesker, man elsker allermest.

Jeg vil så gerne informeres

Men hvor er det så lige, at kæden hopper af, når man så står i den anden ende af livet og gerne vil have noget forældre-info. Denne gang om sine alderssvækkede forældre?

Så er det pludselig en svær nød at knække. Som om spørgsmålet næsten pr. automatik opfattes som en ekstra arbejdsbyrde.  Men det er ikke sådan ment. Tværtimod. Jeg er sikker på, at jeg vil være til langt større hjælp, hvis jeg bliver bedre informeret om, hvad der sker i min mors hverdag.

Til en begyndelse indførte min søster og jeg en kontaktbog for vores forældre. Helt ‘old school’. Vi spurgte, om vi kunne skrive os pårørende-personale imellem, så vi, når vi kom på besøg, vidste hvordan hendes form var i løbet af ugen. I stedet for, som det ofte er, at møde en aftenvagt, der sjældent ved, hvad der er sket i løbet af dagen.

Så står man dér og aner ikke rigtig noget – hvilke aktiviteter har hun været med i, hvordan har hun spist, har hun været i godt humør, dårlig, været til sang, banko – eller andet?

Det nytter ikke at spørge min mor

Det nytter jo ikke, at jeg spørger min mor: ‘Nå, hvad har du så lavet i dag?’ Det har hun ikke været i stand til at svare på i efterhånden mange år. Så når man kommer på besøg, så kan det være svært at vide, hvad man skal gribe og gøre i, og det har ofte resulteret i, at jeg sidder med følelsen af, at jeg ikke ved ret meget om, hvordan min mors dage forløber.

Og kontaktbogen, ja… den bliver som regel mest brugt af os pårørende, som skriver, når vi har været på besøg. Eller observerer et eller andet som vi gerne vil have svar på. Svarene kommer meget sporadisk. Til gengæld skorter det ikke på telefon-opkald til os. Vi bliver tit ringet op og bedt om dette og hint, når man gerne vil have os til at hente medicin, bestille tid eller køre til lægen, hospital osv.

LÆS MERE:Ååååh, vi har haft den mest magiske eftermiddag

Min pointe er: Kommunikationen halter, og jeg står ofte og mangler viden. Det er så ærgerligt, når nu man gerne vil have, at vi pårørende skal være på sidelinjen og hjælpe til. Hvorfor underkender man så, at vi også har brug for information? Og at denne information jo netop er med til at oplyse og gøre os til bedre rustede og mere nyttige pårørende.

Voksne med tre store LEGO-klodser

Jeg tænker ofte på, at der være et system, der kan være nemt at bruge af alle parter.

På et tidspunkt arbejdede jeg et sted, hvor flere havde stresssygemeldinger, så det blev indført, at vi hver især i storrumskontoret fik tre Duplo klodser: En rød, gul og grøn. Signalværdien var ikke til at tage fejl af.  Satte man en rød klods på sit skrivebord, så signalerede man til sine omgivelser, at man ikke ville forstyrres i sit arbejde.

Satte man den gule på bordet, så var det tegn til, at man godt måtte forstyrres, hvis det altså var vigtigt. Satte man den grønne på bordet – ja, så var det jo nærmest en invitation i stil med ‘ja, mig må du gerne komme og forstyrre, jeg kan ta´ det i dag!’

Man kan trække på smilebåndet. Voksne arbejdende mennesker med hver deres tre farvestrålende Duplo klodsker på skrivebordet. Men budskabet i dem var jo ret enkelt. Igen, det handler om kommunikation, og det behøver ikke at være svært.

Så altså, jeg savner et enkelt system, der fortæller mig, hvordan min mor har haft det i dagens løb. Har hun været glad eller det modsatte, har hun trænet, sunget eller har hun spist tre portioner rødgrød med fløde – hvis jeg får den viden, så har jeg samtidig også gode indgange til mit samvær med hende.

Men hvordan systemet kan se ud, det mangler jeg stadig at udtænke. Så jeg grubler videre. Men måske er der i mellemtiden  nogle blandt læserne her, der har nogle gode erfaringer. I så fald, hører jeg gerne om dem.

/Dorthe Boss Kyhn

Foto: Pixabay

 

Momse med demens: Fra foredrag i Roskilde om vores lange og forunderlige rejse med demensen.

LÆS MERE om vores foredrag ‘Momse med demens – sådan skaber du lyse stunder i en svær tid’.

 



2 thoughts on “Jeg savner et intranet på plejehjemmet”

  • Hej tak
    for en spænde artikel
    Jeg er tidligere påræørende, følger en nært familiemedlem pårørende hvor alt er kaos.og svær at hjælpe Er med i en pårørende gruppe for senhjerneskade i næstved . Vi vandt sundheds prisen 2016, Din ide med kontakt via vores pc er rigtig god . Måske er der en del der ikke kan bruge det . Men det tager jo også tid inden det kan blive indført.. du vil være velkommen til at besøge os i vores gruppe, vi mødes hver torsdag. For at støtte hinanden og komme med nye ider til pårørende. Og råd til nye grupper som starter op på senhjerneskade centret i næstved
    Hilsen
    Ellen Nielsen
    Mobil 40879810

    • Kære Ellen, tusind tak for din mail. Det lyder som en god gruppe, I har. Jeg slår på tråden til dig en dag, kh Dorthe

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *